E-sporten har framtiden för sig
Kalla det nördarnas revansch. Under de senaste åren har e-sporten nått nya höjder och idag kan spelarna livnära sig på sitt utövande och mäta sig med de allra bästa i välorganiserade ligor och turneringar. Att e-sporten gått från en perifer aktivitet i föräldrars källare eller i pojkrummen till de stora scenerna på bara ett drygt decennium är ett faktum som nu står klart.
För att sätta utvecklingen i ett statistiskt sammanhang, och på så vis förstå den bättre, är det bara att titta på lite siffror:
2017 låg den totala prispotten för e-sport på 1,34 miljarder svenska kronor, vilket är ungefär 100 gånger mer än vad prissumman låg på för 16 år sedan. Men ska man tro experter och analytiker kommer framtidens prispengar få dagens summor att likna kaffepengar. År 2020 räknar man med att e-sport kommer ha en publik kring ungefär 600 miljoner och en inkomst på 1 miljard pund. Att utvecklingen går snabbt fram kan också mätas med att prispengarna dubblerades från 2015 till 2017. Där ser man vilken kraft som ligger i e-sportens framfart. Som ett ytterligare exempel kan man konstatera att de bästa FIFA-spelarna idag tjänar mer pengar än 85% av spelarna i Allsvenskan och att vinstpengarna för dessa också ökat med 850% på endast tre år.
Vad är då egentligen e-sport? De mest populära sporterna spelas i lag, ofta under ett helt år i olika former av ligor eller turneringar, som kulminerar i en final där vinnarna kammar hem stora prispengar och ökar sitt marknadsvärde markant. Detta medför att vinnarna och de som kommer långt i turneringar och ligor, förutom prispengar också sitter i förarsätet att dra in stora summor i sponsorpengar från multinationella företag. Dessa företag är inte dummare än att de sett värdet i att synas i sammanhang som haft en kolossal publiktillströmning under senare år.
Svenska spelare ligger högt upp på världsrankingen i många e-sporter och många av de mest profilerade spelarna i världen är från just Sverige och får således ta del av kakan när det kommer till prispengar och sponsorkontrakt. För att locka en ny målgrupp till sina verksamheter har även stora och etablerade fotbollsklubbar som PSG, Manchester City och West Ham redan skapat sina egna e-sportlag och kontrakterat några av världens främsta spelare. Den holländska klubben Ajax var en av de första att skapa ett eget e-sportlag då man såg en enorm marknadsmässig fördel både för den egna klubben och för spelarna man kontrakterade.
Att som e-sportare skriva på ett välbetalt proffskontrakt med en etablerad storklubb frigör såklart tid och ger ekonomiska förutsättningar att fokusera all tid på spelandet, vilket i sin tur kommer att öka kvaliteten på spelarna under kommande år. Det ska dock tilläggas att det endast är de bästa spelarna, med tusentals timmars träning under bältet, som blir erbjudna kontrakt. Självklart kommer det fungera som en morot för oetablerade spelare att satsa hårdare då man ser att det går att leva på e-sporten.
Samtidigt som e-sporten växer lavinartat har den i ekonomiska mått mätt gått ikapp och förbi andra sporter. Damfotbollen har till exempel ropat efter högre löner och större anslag från respektive förbund under ett antal år. Enligt en undersökning som gjordes nyligen tjänar nämligen de 10 främsta FIFA-spelarna i världen mer än en damfotbollsspelare på den absolut högsta nivån. De förstnämnda tjänar också mer än herrarna i engelska League 2, som traditionellt anses vara en hyfsat välbeställd arbetsmiljö.
Dessa är såklart svindlande siffror som utan tvekan kommer få många oinvigda att höja på ögonbrynen, men vad ligger då bakom denna exponentiella utveckling?
Marknaden styr var pengarna hamnar
Vad som avgör hur mycket pengar en idrott omsätter är självklart marknaden och i detta fall antalet tittare eller betalande besökare till de många evenemangen och turneringarna. Till exempel damfotbollen har i ett antal år gjort stora ansträngningar för att locka fler fans till sin sport men man är i dagsläget långt efter herrarna trots rejäla försök att nå rättvisare nivåer i de högsta instanserna. Premier League för herrar är till exempel den överlägset mest lukrativa ligan i Europa när det kommer till löner och prispengar - och detta styrs helt och hållet av pengar från Tv-avtalen som förhandlats fram de senaste åren. Att summorna blivit så höga står i direkt korrelation till antalet tittare och fans världen över. Här bestämde marknaden och resultatet gjorde engelska Premier League till en kassako som nu kan locka till sig de allra bästa spelarna, helt enkelt för att klubbarna har resurser att möta deras löneanspråk på en helt annan nivå än i andra europeiska länder.
Att e-sporten växt så starkt ekonomiskt kopplas samman med den stora tillströmningen av fans och tittar både live och online, där man har både kommentatorer och påkostade sändningar kring turneringarna. Ska man tro förutsägelserna kommer antalet tittare inom e-sport att öka kraftigt kommande år och därtill kommer per automatik en högre omsättning. Detta kommer skapa ett ännu större gap gentemot till exempel damfotbollen, om inte något drastiskt görs på marknadsfronten där.
Vad man kan konstatera är att e-sporten är här för att stanna och att den kommer ta allt större plats i mediebruset under kommande år. Att ”gaming” var en aktivitet för soffliggande ungdomar med dålig fysik och brist på D-vitamin får anses vara en gammal sanning. Dagens bästa spelare lever det goda livet och ingenting i utvecklingen de senaste åren pekar på att det kommer att förändras; tvärtom. Med en allt mer datoriserad och interaktiv värld för ungdomar och vuxna som växt upp med tv-spel kommer antalet utövare bara att öka och stigmatiseringen kring spelandet att minska. Som med allt annat är denna utveckling ett resultat av en mer interaktiv verklighet.
Så vare sig du går igång på online casino eller att spela FIFA nätterna långa så verkar det som att du har framtiden, och storkovan, framför dig.