MFFs sportchef: ”Guld stärker varumärket”
– Det finns många dimensioner av vad ett guld skulle innebära, men först och främst hade det varit en enorm glädje, säger MFF:s sportchef Per Ågren.
I nästa omgång väntar BP hemma, därefter Elfsborg i Borås. Syrianska gästar Malmö i sista omgången. Med tre omgångar kvar har MFF fyra poäng till IFK Göteborg på andraplatsen. Även om det är få i fotbollssverige som inte tror att MFF tar klubbens sjuttonde SM-guld är Per Ågren noga med att påpeka att inget är klart än. Vad som är klart är dock att ett eventuellt guld har stor betydelse för klubben.
– Det finns många dimensioner av det. Ekonomiskt är det på kort sikt plus minus noll. De extra intäkter som ett allsvenskt guld innebär äts upp av bonusar och annat. På lång sikt skapar det naturligtvis ett mervärde, hur stort det är kan man inte säga, det beror på om man når Champions League-slutspel eller inte och så vidare. Men det är lättare att sälja fler årskort och att attrahera sponsorer efter ett guld.
Ågren fortsätter:
– Men först och främst hade ett guld inneburit en enorm glädje, tillfredsställelse och stolthet. Det hade betytt mycket för våra supportrar att kunna titulera sig svenska mästare. Klubbens varumärke hade också stärkts.
Hade ett guld varit extra skönt för dig med tanke på att ni fick viss kritik när ni sålde Tokelo Rantie?
– Jag vet att den kritiken framfördes, men som jag sa då när en del menade att vi sålde guldet: Man kan inte sälja något som man inte har. Det går inte att veta hur det hade gått om Tokelo stannat, så det är en hypotetisk fråga. Men om vi vinner guldet kommer jag inte känna någon revanschlusta över det. Vi jobbar långsiktigt och då behöver vi sälja spelare då och då, det är naturligt.
Som regerande mästare är det också lättare att attrahera nya spelare.
– Klart att det är ett mervärde för spelare att gå till en klubb som har chans att nå Champions League när de ska byta klubb.
Vad som kommer ske hos MFF vid ett eventuellt guld återstår dock att se.
– Självklart vill vi satsa, men det finns ekonomiska begränsningar vi måste förhålla oss till. Oavsett om vi vinner guld eller kvalificerar oss till Champions League-slutspel måste vi lita på vår långsiktiga strategi.
Följ Matchdax på Twitter här!
Gilla Matchdax på Facebook här!
Christian Polsäter
Matchdax