”Ska kunna vara en ledande klubb i Norden”
– Det är som dag och natt, säger Daniel Malmgren marknadsansvarig hos Djurgården Fotboll till Matchdax.
Den 21 juli i år spelade Djurgården sin första hemmamatch på nybyggda Tele2 Arena. Inför 27798 åskådare. En publiksiffra som inte hade varit möjlig på Stockholms Stadion.
Att biljettintäkterna kan öka markant är en uppenbar faktor i och med bytet. Samtidigt är hyran lägre räknat per åskådare i jämförelse med Stadion. Lägg därtill nya faciliteter som ger helt nya förutsättningar vad gäller att locka publik.
– Det är ju som dag och natt. På stadion fanns det knappt några faciliteter överhuvudtaget. Antalet bra platser var 5000-7000 och löparbanor på det. Möjligheter att gå ut och köpa någonting i paus var dåliga. Vi hade inte så mycket att erbjuda rent facilitetsmässigt för att locka ny publik.
– Det är en stor skillnad på Tele2, vilket vi märkt också. Folk är hungriga att se fotboll från bra platser och vi har haft jättestor försäljning under matchdagar, uppemot 3500 biljetter. Fler spontangår nu, säger Daniel.
Daniels arbete har också kommit att förändrats en del sedan arenabytet.
– Ja, man kan köra mer kampanjer och tänka i nya banor. Sätta ihop olika besökspaket och skjuta markandsföringen till en bredare målgrupp. Vi hade också mycket kampanjer innan flytten för att locka nya besökare.
– Risken att få en sämre upplevelse som förstagångsbesökare var större på Stadion då en dålig plats eller det faktum att man kunde bli blöt om det regnade var större än vad den är på Tele2. Nu kan vi garantera mer, inte det sportsliga så klart, men allt runt omkring, säger Daniel.
Stadion i all ära, men Tele2 Arena ger Djurgården väldigt många fler vägar att gå.
– Ja, vi måste tänka i helt andra banor. Inga idéer är för galna. Samtidigt får vi se vad som är genomförbart. Det har inte varit mycket tester innan på arenan, så, vi vågar ju inte lova för mycket. Hösten blir som en inkörningsperiod.
Vad kan det här leda till?
– Vi ser ju att det här är en förutsättning för att man ska kunna vara en ledande klubb i Allsvenskan och i Norden. Att man har en modern arena med bra faciliteter runt omkring. Kunna erbjuda enkla biljetter från 80kr till VIP-paket, beroende på vad man vill ha för upplevelse.
– Allt detta innebär att vi kan locka till oss en bredare målgrupp. Det finns något för alla. Stadion var mer hardcore. Vi hade en kärna som gick på allting. Resten var ju mycket beroende av sportresultat. Här kommer det inte riktigt vara så, som jag ser det, avslutar Daniel.
Följ oss på Facebook här: http://www.facebook.com/Matchdax
Och Twitter här: www.twitter.com/matchdax
Sebastian Karlsson
Matchdax